Sterren op de korrel om sluikreclame

Sterren doen er op social media alles aan om zo veel mogelijk volgers te krijgen. Met de online aandacht van de consumentengroep Public Citizen zijn ze waarschijnlijk minder blij.

De organisatie strijdt tegen sluikreclame en beschuldigt beroemdheden als Kim Kardashian, Rihanna en de leden van boyband One Direction van ongeoorloofde promotiepraatjes op Instagram. De fine fleur van de entertainmentindustrie is namelijk niet altijd open over de beloning die ze voor deze loftuitingen krijgt, terwijl de wet dat wel verplicht. Voor Public Citizen reden om een lijvig rapport in te dienen bij de Federal Trade Commission, de Amerikaanse autoriteit voor consumentbescherming.

Tal van beroemdheden kunnen nu een brief van de federale waakhond verwachten. “Na bestudering van talrijke Instagram-berichten van beroemdheden, sporters en andere invloedrijke persoonlijkheden, hebben we negentig brieven gestuurd om influencers en marketeers erop te wijzen dat ze duidelijk bekend moeten maken welke banden ze hebben met de merken die ze promoten op social media”, schrijft de commissie op haar website.

Public Citizen juicht de actie toe, maar wil meer. “Idealiter kondigt de commissie aan recidivisten te onderzoeken en snel aan te pakken”, reageert de belangenorganisatie.

Cover Media/Novum Nieuws

Dit artikel maakt/laat mij
  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
  • 0

Lees ook