Vrouwelijke personages brengen voor 'Star Wars' meer op © BELGA

Een nieuwe analyse van de 'Star Wars'-films suggereert dat vrouwen financieel interassanter zijn voor de makers van de franchise. De rangschikking van de films die het meeste geld opbrengen, blijkt overeen te komen met de lijst van films die meer schermtijd gunnen aan vrouwelijke personages. Dat schrijft entertainmentmagazine Indiewire vandaag.

De recentste 'Star Wars'-films focusten beduidend meer dan hun voorgangers op breed uitgewerkte vrouwelijke personages: prinses Leia was meer dan ooit aanwezig en we zagen nieuwe sterren als Rey, Rose en Captain Phasma op het grote scherm verschijnen.

Die 'vervrouwelijking' heeft de makers geen windeieren gelegd, zo blijkt uit een onderzoek van Becca Harrison, filmdocente in het Schotse Glasgow. Ze stelde een rangschikking op van alle 'Star Wars'-films, gebaseerd op het percentage aan schermtijd dat de vrouwelijke personages voor hun rekening nemen. Vooral de nieuwste films zijn vrouwelijk getint: 'The Last Jedi' uit 2017 staat met 43% op de eerste plaats, gevolgd door 'The Force Awakers' uit 2015 (37%), en 'Rogue One' uit 2016 met 35%. Dat zijn meteen ook de drie beste verdieners in de franchise.

Ter vergelijking: 'A New Hope', de allereerste 'Star Wars'-film uit 1977, is slechts voor 15% vrouwelijk.

Of de hogere opbrengst van de recentere films ook echt te wijten valt aan hun hogere 'vrouwengehalte', valt uiteraard onmogelijk met zekerheid te zeggen - dat zou te kort door de bocht gaan. Harrisons onderzoek suggereert echter dat er meer dan enkel toeval in het spel is.