National Geographic gaat strijd aan tegen plastic © Nataly Guns

Met de campagne #STOPMETPLASTIC wil National Geographic mensen aanmoedigen om het gebruik van plastic te verminderen. Zes plastic wegwerpproducten wilt het Amerikaanse televisienetwerk onder andere graag uit de wereld bannen: wattenstaafjes, rietjes, koffiebekers, tasjes, bestek en flesjes.

9 miljoen kilo plastic belandt jaarlijks in de oceaan. Dat beseffen we misschien niet altijd, want wat we zien aanspoelen aan land, is slechts het ‘topje van de ijsberg’. National Geographic roept op om met kleine aanpassingen in het dagelijkse leven de afvalberg te verkleinen. Het flesje water dat je snel nog meeneemt voor onderweg, heeft 450 miljoen jaar nodig om af te breken. Plastic heeft ook goede eigenschappen, maar zorgt voor veel vervuiling en is biologisch niet afbreekbaar. Daarom zijn er alternatieven zoals hervulbare flesjes en meeneembare koffiebekers.
 
In juni zendt National Geographic iedere maandag om 21u een documentaire uit, die een betere kijk geeft op de problematiek. Ook via de magazines, sociale media en website voert National Geographic de strijd verder.
De non-profitorganisatie National Geographic Society zal de plastic problematiek beter documenteren. Om zo overheden, NGO’s, bedrijven en de consument via wetenschappelijk onderbouwde en bruikbare informatie tot innovatieve oplossingen aanzetten. Een eerste expeditie, die plaatsvindt in 2019, zal de de types plastic en hun stroming in de rivier bestuderen.
 
Met de hashtag #STOPMETPLASTIC kan je je intentie en je bezorgdheid kenbaar maken aan de buitenwereld.