Vrouwen in de spotlight tijdens Sundance Film Festival Londen © Isopix

Het Sundance Film Festival vindt elk jaar plaats in Utah, maar heeft ook een editie in Londen. Met dit jaar, speciale aandacht voor vrouwen in de filmindustrie.


De Britse editie van het Sundance Film Festival vond dit jaar plaats van 31 mei tot 3 juni in de Londense Picturehouse Central. Trefwoorden: toffe sfeer, een bijzondere selectie films en interessante special guests.



Toni Collette was aanwezig voor Hereditary en Ethan Hawke stelde het hartverscheurende drama First Reformed voor. Sundance steunt graag lokaal talent en hield die traditie dit jaar in ere met de Britse première van Idris Elba’s regiedebuut, Yardie.

#WhatNext?

Nu de filmindustrie een periode van dramatische veranderingen en reflectie doormaakt, wilde Sundance de kans grijpen om na te denken over het verleden, het nu en de toekomst. Met bewegingen als Time’s Up en #Metoo die de ongelijkheid in de filmwereld aan de kaak stellen, stelde het Festival de volgende vraag: #WhatNext? Hoe gaan we verder?

Vrouwen in de spotlight

Het festival presenteerde twaalf films uit de selectie van het Sundance Film Festival 2018 in Utah. Met zeven daarvan geregisseerd door vrouwen, en een stevige portie vrouwelijke hoofdrollen op het scherm, is één ding meteen duidelijk: het Festival zet vrouwelijke filmmakers en hun werk graag in de spotlight.

De Londense editie opende met de Britse première van The Tale, een film van Jennifer Fox met Laura Dern en Elizabeth Debicki, en gaf daarmee de aftrap voor een weekend vol gedurfde verhalen mét vrouwelijke focus. Als afsluiter: Leave No Trace, Debra Graniks langverwachte vervolg op het voor een Oscar genomineerde Winter's Bone.

Een Britse première was er ook voor The Miseducation of Cameron Post van Desiree Akhavan, de film die dit jaar in Utah aan de haal ging met de Prijs van de Jury. Verder op het programma: Skate Kitchen van Crystal Moselle, de komedie Never Goin' Back van Augustine Frizzel en An Evening with Beverly Luff Linn, een film van Jim Hosking met Aubrey Plaza, Emile Hirsch en Jermaine Clement.

Half the Picture



Speciale aandacht voor Half the Picture: een treffende documentaire van Amy Adrion die een kritische blik werpt op het kleine aantal vrouwelijke regisseurs die in Hollywood aan de slag zijn.



De film opent met de persconferentie in Cannes 2017, waar actrice Jessica Chastain van leer trok tegen het feit dat vrouwelijke regisseurs hun werk vaak niet gefinancierd krijgen en onvoldoende aandacht krijgen van internationale filmfestivals. Hoe zit dat precies?

Adrion laat haar vrouwelijke collega’s aan het woord. Onder meer Lena Dunham, Ava DuVernay, Rosanna Arquette en Jill Soloway vertellen over hun ervaringen als filmmakers in Hollywood. Verwacht je aan enkele schokkende uitaltingen: seksistische opmerkingen, ongewenste intimiteiten, de opvatting dat vrouwen niet genoeg gezag zouden hebben om een film te maken, enz. Half the Picture ging in Londen lopen met de publieksprijs van het festival. Helemaal in de lijn van het thema.

Tot slot citeren we graag Caroline Libresco, verantwoordelijk voor de programmatie van Sundance: "Er zijn genoeg vrouwelijke filmmakers. We moeten ze gewoon een plaats geven op de affiches van de festivals".
 

Lees ook: Lorène Yavo (23) wint Belgische luik van SundanceTV-kortfilmwedstrijd