Radiozender NRJ Vlaanderen heeft met IP Belgium nieuwe reclameregie © BELGA

NRJ Vlaanderen kiest voor IP Belgium als nieuwe mediaregie. De Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), een volle dochter van de VRT, heeft zich immers teruggetrokken als reclameregie van de nieuwe commerciële radiozender. Dat melden eigenaars Mediahuis en SBS België vanmiddag.

SBS, de moederholding van de commerciële zenders Vier, Vijf en Zes, start dit najaar met NRJ, de nieuwe radiozender die zich op actieve luisteraars tussen 14 en 44 richt. Twee Vlaamse mediagroepen vormen de integrale aandeelhoudersstructuur van NRJ Vlaanderen: 50 procent Mediahuis (uitgever van onder meer De Standaard/Het Nieuwsblad) en 50 procent De Vijver Media, moederholding van SBS.

Dat uitgerekend een dochteronderneming van de VRT, een overheidsbedrijf, zou instaan voor de reclameregie van de commerciële zender NRJ, zorgde her en der voor wrevel. Onder meer Medialaan, moederholding van onder meer VTM en Q-Music, was boos op de reclamedeal. Ook de Vlaamse Radiovereniging, dat de belangen van de Vlaamse radio-omroepen verdedigt, was not amused.

De VAR stopt nu met de samenwerking met NRJ. "De keuze van de VAR om minder dan twee maanden voor de start van NRJ Vlaanderen de samenwerking als mediaregie voor NRJ Vlaanderen eenzijdig te beëindigen, belemmert en verhindert de commerciële opstart van een nieuwe speler op de Vlaamse radiomarkt", zegt Peter Quaghebeur, CEO van SBS, vandaag in een persbericht van SBS. "Deze aanpak van de VAR is bijzonder schadelijk voor de dynamiek binnen de Vlaamse radiomarkt. We brengen momenteel de schade van deze alleszins ontijdige beslissing in kaart en beraden ons over juridische stappen."