Redelijk stabiele luistercijfers voor Radio 2 © BELGA

De luistercijfers van de Vlaamse radiozenders zijn tijdens de zomermaanden, van 1 mei tot en met 31 augustus, redelijk stabiel gebleven. Door de vernieuwde CIM-meting was het de eerste keer dat de cijfers tijdens de zomerperiode werden bijgehouden. Radio 2 blijft overduidelijk de grootste met 30,76 procent van het marktaandeel. De zender gaat er wel lichtjes op achteruit tegenover de meting van maart tot en met juni 2018, toen ze nog 31,22 procent haalde.


Ook Qmusic blijft op de tweede plaats staan, met 12,46 procent marktaandeel tegenover 12,60 procent bij de vorige meting. MNM vervolledigt de top drie, maar daalt licht van 10,57 naar 10,43 procent.

Daarna volgen Studio Brussel (10,22), Joe (8,59), Radio 1 (7,74), Nostalgie (6,80) en Klara (2,68).

Tijdens de zomermaanden zetten de zenders in op een aantal evenementen en dat heeft volgens Medialaan zijn vruchten afgeworpen. "Er wordt altijd gedacht dat er minder mensen tijdens de zomer naar de radio luisteren, maar deze cijfers spreken dat tegen", klinkt het. "Qmusic is marktleider geworden bij jonge mensen tussen 18 en 34 jaar met 24,2 procent marktaandeel. Daar zullen de Foute Party, het Q-Beach House met 5 Sunset Concerten, de WK-programma's wel voor iets tussen zitten."

Ook bij VRT zijn ze tevreden met de cijfers. "Ons gezamenlijk radio-marktaandeel blijft identiek aan de vorige golf: 63,1 procent. Dat is een sterk en stabiel resultaat", stelt woordvoerder Hans Van Goethem.

Bij Nostalgie, de derde commerciële zender in Vlaanderen, merkt algemeen directeur Tom Klerkx op dat het "een zomer is geweest met mooie temperaturen en mooie resultaten" voor de zender.