Het allerbeste van filmcomponist Ennio Morricone

Op 10 november mocht de Italiaanse filmcomponist 90 kaarsjes uitblazen. De muziek die hij schreef voor de spaghettiwesterns van Sergio Leone is tot het collectief geheugen gaan behoren.

Het allerbeste van filmcomponist Ennio Morricone © Photonews, Isopix


Zijn volledig palmares omvat echter meer dan 500 scores voor film en tv. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat zijn concert in Paleis 12 met 200-koppig symfonisch orkest op 24 november hopeloos uitverkocht is. Wij zetten tien meesterwerken van zijn hand op een rijtje.

A Fistful of Dollars

A Fistful of Dollars © Isopix


Ennio Morricone begon zijn carrière in de popmuziek: hij orkestreerde de muziek voor verschillende popartiesten en componeerde een honderdtal popsongs in de jaren vijftig. Daarnaast schreef hij ook muziek voor de Italiaanse openbare omroep RAI.

Zijn doorbraak als filmcomponist kwam er dankzij zijn samenwerking met jeugdvriend Sergio Leone. Hun eerste samenwerking A Fistful of Dollars (1964) werd een wereldwijd succes en werd meteen ook de doorbraak van acteur Clint Eastwood. Voor de muziek gebruikte Morricone Siciliaanse folkinstrumenten, enkele houtblazers, de toen recent ontwikkelde elektrische Fender gitaar, een koor en allerlei speciale effecten. Met A Fistful of Dollars begon ook zijn jarenlange samenwerking met fluitist Alessandro Alessandroni en het koor Cantori Moderni.

For a Few Dollars More

For a Few Dollars More © Isopix


Een jaar later al volgde een nieuwe samenwerking met Sergio Leone in For a Few Dollars More (1965). Vaak schreef Morricone de muziek al voor de film gedraaid werd, zodat die op de filmset afgespeeld kon worden om de acteurs in de juiste stemming te brengen. De muziek is dan ook even onheilspellend en rauw als de film zelf. De openingsscène van de film is daar een sprekend voorbeeld van.

The Good, the Bad and the Ugly

The Good, the Bad and the Ugly © Isopix


Een van de bekendste riedeltjes van Ennio Morricone is zonder twijfel het hoofdthema uit The Good, the Bad and the Ugly (1968), een thema dat geregeld hergebruikt werd in andere films en televisieprogramma’s. Het nummer The Ecstasy of Gold uit de soundtrack werd zelfs gecoverd door Metallica, die het nummer jaren gebruikten als introtape bij hun optredens.

Once Upon a Time in the West

Once Upon a Time in the West © Isopix


Het grootste commercieel succes bereikte Morricone met de filmscore van Once Upon a Time in the West (1966) met bijna 10 miljoen verkochte exemplaren. Voor elk van de vier hoofdrolspelers schreef Morricone een leidmotief, die de personages introduceert en hun karakter typeert. Voor Harmonica (Charles Bronson), de mysterieuze vreemdeling, is dat een snerpende mondharmonica. Voor Jill (Claudia Cardinale), die een nieuw leven wil beginnen, klinkt een lyrische sopraan begeleid door een koor. Frank (Henry Fonda), de niets ontziende moordenaar, wordt vertolkt door een vervormde elektrische gitaar en de goedgeluimde vrijbuiter Cheyenne (Jason Robart) door een vrolijke honky tonk piano.

Once Upon a Time in the West is nu beschikbaar in de op aanvraag-catalogus van Proximus TV

The Sicilian Clan

The Sicilian Clan © Isopix


In 1969 werkte Morricone samen met de Franse regisseur Henri Verneuil voor The Sicilian Clan. In de politiefilm zien we de toenmalige Franse supersterren Jean Gabin, Alain Delon en Lino Ventura aan het werk. Voor Morricone was het een van de eerste niet-Italiaanse films waarvoor hij de muziek schreef. Het heerlijk nostalgisch resultaat is een van de meest herkenbare werken van Morricone.

Once Upon a Time in America

Once Upon a Time in America © Isopix


Ook voor de laatste film van Sergio Leone, Once Upon a Time in America (1984), schreef Morricone de muziek. De maar liefst vier uur durende film met Robert De Niro in de hoofdrol speelt zich af in drie periodes en gaat over liefde, geweld en verraad. De muziek is minstens even episch en emotioneel als de film zelf, met de panfluit van Gheorghe Zamfir in de hoofdrol. Het prachtige Deborah’s Theme had Morricone oorspronkelijk voor een andere film geschreven.

The Mission

The Mission © Isopix


Morricone en Hollywood leek aanvankelijk niet echt een geslaagd huwelijk. In 1977 schreef hij wel de opmerkelijke soundtrack van Exorcist II: The Heretic en voor Days of Heaven (1978) van Terrence Malick kreeg hij zelfs een Oscarnominatie. Het feit dat Morricone geen Engels spreekt, maakte de samenwerking er echter niet gemakkelijker op en na twee nominaties voor de Razzie Awards voor Butterfly en The Thing van horrorregisseur John Carpenter had Morricone het gehad met Hollywood.

Daar kwam echter verandering in met zijn werk voor The Mission (1986) van Roland Joffé, nog een film met Robert De Niro in de hoofdrol. Het leverde de componist een Golden Globe en Oscarnominatie op en wordt beschouwd als het beste wat Morricone schreef in de jaren tachtig. Het leverde hem ook vruchtbare samenwerkingen op met regisseurs Barry Levinson (Bugsy, goed voor een Oscarnominatie), Wolfgang Petersen (In the Line of Fire), Warren Beatty (Love Affair) en Oliver Stone (U Turn).

The Untouchables

The Untouchables © Isopix


Zijn meest succesvolle samenwerking met een Amerikaanse regisseur was die met Brian De Palma voor The Untouchables (1987). De score voor de gangsterfilm leverde Morricone zijn derde Oscarnominatie op en zijn eerste Grammy Award. De film met alweer Robert De Niro, maar ook Kevin Costner en Sean Connery over de jacht op Al Capone werd een groot succes bij zowel publiek als pers. Later werkten Morricone en De Palma ook nog samen voor Casualties of War en Mission to Mars.

Malèna

Malèna © Isopix


Morricone werkte ook meer dan twintig jaar samen met de Italiaanse regisseur Giuseppe Tornatore. Hun eerste samenwerking kwam er in 1989 voor het fel bejubelde Cinema Paradiso, een soundtrack waaraan ook de zoon van Morricone schreef. Voor de muziek van Legend of 1900 (1998) won hij zijn tweede Golden Globe.

Zijn vijfde Oscarnominatie kreeg hij voor Malèna (2000), een film met Monica Bellucci in de hoofdrol. Morricone moest deze keer zijn meerdere erkennen in Crouching Tiger, Hidden Dragon. De Acadamy besloot daarop om Morricone in 2007 een speciale Honorary Academy Award te geven als erkenning voor zijn verdiensten.

The Hateful Eight

The Hateful Eight © Isopix


Uiteindelijk kwam die dik verdiende Oscar er dan toch nog in 2016, met dank aan Quentin Tarantino. Die gebruikte de muziek van Morricone al voor Kill Bill, Inglourious Basterds en Django Unchained, waarvoor Morricone al één nieuw nummer schreef.

Voor The Hateful Eight (2015) zegde Morricone eindelijk toe om samen te werken met Tarantino aan een volledig nieuwe soundtrack. Het resultaat was een sinistere score met referenties naar het eerdere horrorwerk van Morricone. Goed voor zijn derde Golden Globe en zijn eerste Oscar, waardoor hij op zijn 87ste meteen ook de oudste Oscarwinnaar werd.

Dit artikel maakt mij
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Lees ook