Belgica: aan tafel met Charlotte Vandermeersch

Langverwacht, maar eindelijk is het zo ver. ‘Belgica’, de vijfde langspeelfilm van Felix van Groeningen is vanaf volgende week te bekijken in de bioscoop. Wij hadden een gesprek met Charlotte Vandermeersch!

Belgica: aan tafel met Charlotte Vandermeersch © Belga


Langverwacht, maar eindelijk is het zo ver. ‘Belgica’, de vijfde langspeelfilm van Felix van Groeningen is vanaf volgende week te bekijken in de bioscoop.

Waarom je deze zeker zou moeten zien? Het is een echte Felix-film, waarin de regisseur een persoonlijk relaas doet over een deel van zijn familiegeschiedenis, met heel bijzondere personages.

Een tof verhaal, prachtige beelden, goede muziek en een cast vol sterke acteurs. Eén daarvan is Charlotte Vandermeersch. Wij hadden een gesprek met haar, over de film, haar inbreng en haar rol.

Interview voor Proximus TV door P. N.

Belgica, het verhaal van de Charlatan

Belgica, het verhaal van de Charlatan © Menuet


Het verhaal is gebaseerd op dat van de Charlatan, een muziekcafé in Gent dat de vader van Felix van Groeningen samen met een vriend uit de grond stampte.

Twee broers, Frank en Jo, zijn elkaar een beetje uit het oog verloren. Tot Frank, de oudste broer, begint te werken in het café van Jo. Een gouden zet, want binnen de kortste keren wordt Belgica de hotspot van het Gentse nachtleven. Een zelfverklaard oord van verderf, vol seks, drugs en rock ’n roll. The sky lijkt de limit. Voor even toch, want het feest blijft niet duren.

De twee broers worden gespeeld door Stef Aerts (Jo) en Tom Vermeir (Frank). Hélène Devos neemt de rol van Jo’s vriendin Marieke voor haar rekening en Charlotte Vandermeersch stapt in de rubberlaarzen van Isabelle, de vrouw van oudste broer Frank.



Mozaïek van verhalen

Mozaïek van verhalen © Menuet


‘Belgica’ is Felix Van Groeningens meest persoonlijke film, maar het is géén autobiografische film. Realiteit en fictie lopen door elkaar. Niet zozeer het verhaal van de Charlatan, maar dat van de broers was een grote inspiratie. Hoe twee broers die elkaars tegenpolen zijn iets in gang zetten dat fantastisch is, maar onderweg in de problemen raken.

Charlotte Vandermeersch:
“De film is een mozaïek van verhalen, die Felix links en rechts heeft samengeraapt door heel veel dingen te zien en te horen. Er is heel veel tijd overgegaan, en heel veel interviews met de vroegere eigenaars, klanten, gesprekken met zijn broer, enz. Daarom duurt het ook lang voor zo’n film af is, Felix is niet iemand die op een jaar een film maakt. Al die verhalen worden samengesmeten, er wordt over nagedacht … als een pap die beetje bij beetje moet indikken, tot je iets krijgt met héél veel smaak.”

Charlotte over haar inbreng in het scenario

Charlotte over haar inbreng in het scenario © Menuet


Felix van Groeningen schreef het scenario van Belgica samen met de Gentse auteur en theatermaker Arne Sierens, maar ook Charlotte Vandermeersch heeft een aandeel in het script.

Charlotte Vandermeersch:
“Het verhaal vindt voor een stuk zijn oorsprong in het verleden van Felix en zijn familie, en zijn nieuwsgierigheid naar de twee broers die de Charlatan hebben overgenomen. Er zitten vrouwen in het verhaal, maar het is toch vooral een mannenwereld. Mijn bijdrage heeft vooral te maken met de uitwerking van de vrouwenrollen, en met het personage dat ik uiteindelijk zelf heb gespeeld in de film. Specifiek voor die rol heb ik heel erg meegedacht. De relaties tussen mensen, tussen die man en die vrouw, dat interesseert me.”

Charlotte over Isabelle, haar personage

Charlotte over Isabelle, haar personage © Menuet


Charlotte Vandermeersch:
“Alle hoofdpersonages zijn geënt op echte mensen, en dat geldt eigenlijk ook voor Isabelle. Het personage is geïnspireerd op een oude liefde van de oudste broer, maar we hebben die vrouw nooit ontmoet en hij heeft met Felix ook niet over haar gesproken. Die vrouw moesten we dus helemaal uitvinden."

"Frank voelt zich thuis niet helemaal lekker in zijn vel, maar het is niet zo dat hij wegloopt omdat het thuis niet goed is. We wilden de complexiteit daarvan tonen. Frank en Isabelle vormen ergens wel een goed koppel. Ze zitten nu in een  nieuwe fase in hun leven, ze zoeken hun weg daarin. Hij loopt weg, verliest zichzelf in dat nachtleven. Zij verdraagt heel veel van hem, maar als haar grens bereikt is, geeft ze dat ook aan. Ze laat hem los omdat ze hem graag ziet, maar ze is geen zwakke vrouw. Integendeel, want tegelijkertijd houdt ze het thuis allemaal wel draaiende. Het personage van Isabelle is belangrijk om Frank beter te kunnen begrijpen. Zonder haar, zonder dat deel van het verhaal zie je enkel de wildeman. En dat is niet alles, er is meer: de relatie met zijn vrouw, zijn broer, zijn kind.”

Charlottes personage Isabelle is een moeder van twee kinderen. Zelf hebben Charlotte en Felix nog geen kinderen.

“Er zit weinig van mezelf in mijn personage, maar wel veel van vrouwen rond mij. Mijn moeder, de moeder van Felix, vriendinnen, vrouwen die ik heb leren kennen in mijn leven. Ik heb zelf nog geen kinderen en heb ook geen idee wat voor een moederfiguur ik zou zijn. Streng? Of eerder een beetje losser? Ik ben zelf heel strak in sommige dingen en nonchalant in andere. Felix lacht daar wel eens mee: ik zal wel de strenge zijn als er kindjes komen, want gij…"

Kort, donker haar

Kort, donker haar © Menuet


Charlotte Vandermeersch heeft niet alleen in het scenario vorm gegeven aan het personage van Isabelle, ze vertolkt het personage ook in de film. Geen typisch geval van typecasting!

Charlotte Vandermeersch:
“Isabelle was in het scenario omschreven als een ietwat mollige vrouw met kort, donker haar. Ik was dus helemaal geen evidente keuze. Ik heb wel eens subtiel laten vallen dat ik de rol van Isabelle wel zag zitten, maar Felix heeft me pas later gevraagd voor de rol.”

“We doen dat niet zo vaak in België, een acteur een make-over geven, maar dat is uiteraard perfect mogelijk. Met een pruik zie je er op slag anders uit. In de aanloop naar de film deed ik een muziekoptreden in de Roma: ik zong mee in ‘We Love You’, de hommage van Tom Hannes aan Lou Reed. Ik droeg daarvoor een donkere, korte pruik en mijn eigen moeder heeft me anderhalf uur niet herkend! Het is trouwens tijdens dat optreden dat Felix gezien heeft hoeveel een pruik kan doen. Toen heeft hij voor het eerst gedacht: dat is Isabelle uit ‘Belgica’. Charlotte moet haar spelen. Hij wilde ook dat ik er niet alleen anders uitzag, maar ook dat ik anders speelde, dat het iets zou zijn dat ik nog niet gedaan had. Het was eigenlijk een heel maffe ervaring.”

Samenwerken met Felix

Samenwerken met Felix © Belga


Acht jaar vormen ze nu een koppel, maar het was de eerste keer dat Felix en Charlotte als koppel zo intens samenwerkten.

Charlotte Vandermeersch:
“Het was heel intens om samen te werken, maar tegelijk was het ook vrij evident. Ik vond het fijn om door Felix geregisseerd te worden en het was helemaal niet ingewikkeld tussen ons. Belgica was een soort testcase: kunnen wij dat, zo samenwerken? Ik denk dat we de test met glans doorstaan hebben. We hebben er allebei zin in om in de toekomst nog meer samen te doen.”

Over Soulwax en het autistische kantje van Felix

Over Soulwax en het autistische kantje van Felix © Menuet


Net als in ‘The Broken Circle Breakdown’ speelt ook in ‘Belgica’ de muziek weer een prominente rol. De geweldige soundtrack van de film is van de hand van de broers Dewaele van Soulwax, die alle nummers zelf maakten én bands zochten om live in de film op te treden. Het resultaat is zeer geslaagd, want de film sleept je meer dan eens mee in een roes.

Charlotte Vandermeersch:
“De broers Dewaele hebben een fantastische job gedaan. De muziek is echt het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Felix en de broers Dewaele. Samen met de monteur, Nico Leunen, heeft Felix muziek gezocht om aan de broers Dewaele te tonen waarnaar hij op zoek was, welke sfeer, welke emotie, welk gevoel. De broers van Soulwax zijn daarmee aan de slag gegaan, hebben dat naar hun eigen hand gezet, geperfectioneerd. En ze hebben dat schitterend gedaan. Er zit een soort woeste energie in die muziekscènes, en tegelijk heb je het gevoel: dit kan niet blijven duren.”

Is muziek ook in hun eigen leven belangrijk?

Charlotte Vandermeersch:
“Het is eigenlijk heel gek, maar wij gaan helemaal niet vaak naar optredens of zo. Wij zetten ook niet de hele tijd muziek op. Toch is muziek heel bepalend voor Felix. Hij kan ook twee jaar lang naar vijf dezelfde nummers luisteren, ongelooflijk. Hij werkt bijvoorbeeld twee jaar aan een scenario, hij vindt de muziek die daar gevoelsmatig bij past voor hem, een stuk of vijf liedjes, en die beluistert hij dan in loop op zijn hoofdtelefoon terwijl hij schrijft. Hij noemt dat zelf zijn autistische kantje. Ik zou er zot van worden, zo steeds dezelfde nummers in mijn oren!”

Over de montage en hoe het eindresultaat altijd een verrassing is

Over de montage en hoe het eindresultaat altijd een verrassing is © Menuet


‘Belgica’ was oorspronkelijk gepland voor een release in oktober 2015, maar het is dus een paar maanden later geworden. De film is vanaf woensdag 2 maart in alle zalen te bekijken.

De release is een paar maanden uitgesteld omdat de montage meer tijd in beslag nam dan voorzien. Er was heel veel beeldmateriaal, wel 130 uren. Veel knip- en plakwerk nodig dus. Wij vroegen aan Charlotte Vandermeersch of de film uiteindelijk geworden is wat ze ervan verwacht had.

“Bij een film van Felix weet je van tevoren nooit helemaal hoe het eindresultaat eruit zal zien. Hij weet dat namelijk zelf ook niet. Hij heeft een gevoel, maar hij weet niet exact hoe de film eruit zal zien. Nu vindt hij dat het gelukt is: zijn gevoel en de film kloppen, ze stemmen met elkaar overeen. In de montage heeft het echt lang geduurd voor hij de authentieke sfeer van dat café kon overbrengen zoals hij wilde. En ineens, na een half jaar, zei hij tegen mij: nu hebben we een versie gemaakt die klopt, met de juiste accenten, dit is de sfeer die de film moet hebben.”

En nu? Hollywood lonkt!

En nu? Hollywood lonkt!


Belgica gaat in première op 2 maart en is dan overal in de zalen te bekijken. Onlangs raakte bekend dat Netflix een deal heeft gesloten met de makers van Belgica. De film zal dus via streaming beschikbaar worden voor een miljoenenpubliek. Zot!

Het is nu al zeker dat Felix van Groeningen zijn volgende film in Hollywood zal draaien. Felix tekende een contract met New Regency en Plan B Entertainment, het productiehuis van Brad Pitt, om de film ‘Beautiful Boy’ te regisseren.

‘Beautiful boy’ is gebaseerd op twee boeken van New York Times-journalist David Sheff: ‘Beautiful boy: A father's journey through his son's addiction’ en ‘Tweak: Growing up on methamphetamines’. De boeken vertellen het verhaal van de verslaving van een man, gezien door de ogen van een vader.

Over de cast van ‘Beautiful boy’ is nog niets bekend. ‘Daar zal ik in theorie over kunnen beslissen, maar dat is niet zo evident. Veel hangt af van het budget voor de film en de beschikbaarheid van mogelijke acteurs’, aldus Van Groeningen.

Charlotte gaat mee naar Los Angeles:

“Ik heb enkele maanden geblokkeerd in mijn agenda. Ik kan Felix zo lang niet missen, en bovendien wil ik het allemaal meemaken. Ik ben supernieuwsgierig! Hoe is het om daar een tijdje te wonen? Ik ben goed voorbereid, ik neem een eigen project mee en ik ben ook Engelse les aan het volgen. Ik wil niet alleen ‘de vriendin van’ zijn, dus dacht ik: laat ik er dan alvast maar voor zorgen dat ik me deftig kan uitdrukken als ik daar straks met mensen praat.”

Interview door P. N. voor Proximus TV.


Dit artikel maakt mij
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Lees ook